söndag 22 februari 2009

Rutnät i PhotoShop

När man ska göra pärlplattor är det praktiskt att använda ett rutnät för att lättare se pixlarna. Så här gör man i PhotoShop.
View > Show > Grid (Ctrl+' går också bra)


Basic och bra.
Men ännu bättre blir det med ytterliggare ett rutnät som representerar piggplattorna.
Edit > Preferences > Guides, Grid, Slices & Count...


Där ställer du in hur stora dom rutorna ska vara. Eftersom jag använder Hamas piggplattor som går att sätta ihopa så blir det 29 och 29.
Har man piggplattor i annan storlek så ändrar man det till det istället.


Så här ser slutresultatet ut.

21 kommentarer:

  1. jo det stämmer att jag bor i helsingborg.
    min bror är tvspels nörden i familjen o det har smittat av sig, han tipsade om din blogg så jag var tvungen att kolla in den!
    mycket imponerad måste jag säga!

    SvaraRadera
  2. Upptäckte din sida genom flashback.info, där någon skapat en tråd för den.

    Är grymt imponerad, och inspirerad! Ska se in i att kanske skapa några tavlor till mig själv.. :)

    -Sara

    SvaraRadera
  3. Du borde definitivt skaffa ett konto pa www.deviantart.com. Du far storre publik, kan se andras verk, och far bra kritik pa det du gor.

    SvaraRadera
  4. Kanon tutorial til PHotoshop, selvom du sikkert har købt perlerne ved CC Hobby ;D ;D

    SvaraRadera
  5. Tyckte det skulle bli snyggare med andra sidan upp. Dock spelade det inte så stor roll :P

    SvaraRadera
  6. Men jag har den senaste versionen av photoshop (och så står det på svenska) hur ska jag göra?

    SvaraRadera
  7. SowFeeAh: Jag vet tyvärr inte eftersom jag bara har det på engelska. Men pillar du runt lite i PS borde du kunna reda ut det.

    SvaraRadera
  8. Hej du. Grym blogg. Jag är helt hänförd. Hur kommer man i kontakt med dig? Kan du maila mig på navid@365saker.se ? Så skulle jag bli jätteglad.
    Peace / Navid.

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Försöker att följa dina tips här genom att skapa "rutnät". Men det går inget vidare.

    Jag har en platta med 29x29 piggar som jag fattade så hade du också det.

    Jag har angett inställningarna Gridline every:29 pixels och subdivisions 29.

    Men det enda jag får fram är ett rutnät 6x6. Iaf så får jag inte 29x29 rutor iaf. Vad gör jag för fel. Har jag fel upplösning på bilden eller?

    Måste bilden vara "pixelaktig"?

    SvaraRadera
  10. Hej Olle.
    Jag har testat runt med bilder i hög upplösning och det ska inte göra någon skillnad. Har du kontrollerat att den är inställd på pixlar och inte något annat?

    SvaraRadera
  11. Louise louise_kat12 april 2009 kl. 13:31

    Hej, ja har kollat på din blogg ett tag och tycker att du gör grymt coola saker! men ja undrar om du bara gör mönster i photoshop eller om du har photopearls också?
    isåfall är photopearls värt att köpa?

    SvaraRadera
  12. Hej.

    Som jag förstår det så använder du dig av "gridsystemet" och sedan representerar varje ruta en pigg=pärla. Då kan man väl själv välja hur detaljerat man vill att det ska vara själv, eller... Högre/Lägre nummer ger ju en annan täthet som kommer påverka slutresultatet. Tänker jag fel?
    Till min egentliga fråga. Hur bestämmer du färgerna? Det finns väl nåt program som gör allt, grid+vilken färg varje pärla ska ha. Fördelar, nackdelar?

    Jag har blivit inspirerad att testa, så kan hända återkommer jag med fler frågor.
    Jenny

    SvaraRadera
  13. Hej Jenny.
    Jag förminskar bilden i photoshop för att få den i den storleken som jag vill att pärlplattan ska ha. Vill jag att det slutgiltiga verket ska vara 50x50 så förminkskar jag bilden till det. Därefter lägger jag på två rutnät, ett för varje pixel/pärla och ett för varje 29x29-piggplatta.

    Hej Louise.
    Jag gör bara mönster i photoshop. Jag tycker att resultatet blir väldigt mycket bättre då än om man använder photopearls.

    SvaraRadera
  14. Hmm det är nog där skon klämmer. Att jag inte hade förminskat bilden till rätt storlek. För att lägga en bild som motsvarar en platta bör den alltså förminskas till 29x29 innan jag lägger in "gridsystemet".

    SvaraRadera
  15. Alldeles riktigt Olle. Bra att det löste sig :)

    SvaraRadera
  16. Men du är ju en pärla! :)
    Har letat och letat efter en bra pixelering och så hittade jag dig!

    Jag tackar och niger.

    SvaraRadera
  17. Hejsan! Har precis hittat din blogg och jag tycker det är supercoolt alltihop!
    Men jag skulle nu försöka mig på det där med rutorna i photoshop. Jag har den nyaste versionen på svenska. Men nu när jag öppnar upp ett nytt photoshopdokument är det täckt av ett rutnät. Hur får jag bort det?
    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  18. Linnsejj: Du gör som på första bilden fast då ska bocken för "grid" försvinna. Annars funkar det bra med ctrl+'.

    SvaraRadera
  19. Hej, jag har försökt att följa dina instruktioner på hur man får fixar rutnät, men den enda gånger jag får fram ett rutnät är när jag zoomar in till 1600% och det känns lite fel. Att lägga om en bild till färgvit för porträtt är inga problem, men det är just med färg, osv. Försöker jag att förminska bildens storlek till 58x58 cm (nearest neighbour) så blit bilden pixligare än tillåtet.

    /Tina

    SvaraRadera
  20. Hej Tina.
    Har du förminskat bilden till 58x58 pixlar eller 58x58 cm. Det är en väldigt stor skillnad eftersom 58x58 cm säkerligen består av betydligt fler pixlar än 58x58 pixlar gör och skulle även förklara varför du måste zooma in så mycket för att se rutnätet.

    SvaraRadera