tisdag 9 mars 2010

GIR

24 november 2009 kl. 13:43

Mitt senaste projekt är GIR från Invader Zim.
Om ni inte vet vad det är föreslår jag att ni kollar på YouTube där det finns många roliga videos med honom.
Det här är bilden jag utgår ifrån.




24 november 2009 kl. 23:55

Jag har pillat lite med bilden i PhotoShop och det här är resultatet och så här ser mönstret ut.



Den färdiga pärlplattan kommer att mäta 30x40 cm och bestå av 5146 pärlor.


20 februari 2010 kl. 08:50

Nu har jag äntiligen börjat med den här pärlplattan.




2 mars 2010 kl. 18:05

En liten uppdatering på hur det går.




9 mars 2010 kl. 12:05

Nu är den äntligen färdig och struken. Nu kvarstår bara inramning.

21 kommentarer:

  1. hej! vad fint du gör! jag undrar bara hur du har gjort mönstret till pärlplattan. av bilden liksom. jag är sugen på att göra en pärlplatta av en bild jag med. :)

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Jag fattar bara inte hur du får färgbilder så bra! När jag försöker får jag bara tretusen olika nyanser av varje färg och det blir skit. Gråskala däremot blir alltid bra. Vad använder du för verktyg i photoshop när du gör mönster av färgbilder?

    Mvh Spunk

    SvaraRadera
  3. Hej, undrar en sak. Hur blir 40x30cm 5146 pärlor? Borde väl bli 4800st? Var får de andra 346 pärlorna plats? Mvh

    SvaraRadera
  4. Amanda:
    Tack!
    När det gäller den här typen av bilder så använder jag photoshop för att förminska bilden och sen har jag suttit och snyggat till själva figuren och fremst då konturerna som inte blev så bra när jag krympte den. Sen blev det lite improvisation med bakgrundsfärgerna, men det kommer det bilder på snart.

    Spunk:
    Jag gör sällan motiv från färgbilder om det inte är tecknade figurer eller TV-spelskaraktärer och då brukar det inte vara så svårt att improvisera bort lite nyanser. Men ska du göra en pärlplatta i färg av ett fotografi så är ju Snild Dolkows Perler det bästa som finns.

    Henrik:
    Dom sista 346 pärlorna får plats för att pärlorna krymper lite vid strykningen vilket för att en tavla på 30x30 cm måste vara 62x62 pärlor för att fylla ut ramen helt.

    SvaraRadera
  5. Hej

    Vad är det för gråa du använder ?
    Misstänker att den ljusa är Nabbi-pärlor, stämmer det ?

    SvaraRadera
  6. Hej,
    jag ville bara tacka för en oerhört inspirerande, pedagogisk och bjussig blogg!
    Nu har jag fastnat i pärlträsket jag med ;)

    SvaraRadera
  7. Oj denna gillar jag stark. Särskilt färgkombinationen! Mycket fint gjort. Big up!

    SvaraRadera
  8. Den här var riktigt snygg! Jag gillar speciellt bakgrunden.

    SvaraRadera
  9. Ursäkta att jag "dubbelpostar", men jag måste bara kommentera uppdateringen (9/3).

    Mycket jämn och fin strykning måste jag säga. Imponerande slutresultat!

    Hälsningar
    Pärlplattan

    SvaraRadera
  10. Hej! Du har fått en award av mig för din fina blogg som finns att hämta på www.crochetamigurumi.blogg.se

    SvaraRadera
  11. Jag snubblade över din blogg genom en länk och jag måste bara säga: herregud vad imponerad jag är!! Jag har varit sugen på att prova pärla ett tag och nu kliar det i fingrarna! Om jag ska köpa ett bra "nybörjar-kit", vad och varifrån rekommenderar du då? Hoppas det dyker upp nya inlägg här snart :)

    SvaraRadera
  12. Det här är ju faktiskt helt fantastiskt! Jag gillart!

    SvaraRadera
  13. Sjukt fina grejer! Är nyfiken på hur du gör när du ramar in? "Vanliga" ramar funkar ju inte till så tjocka grejer, om du förstår hur jag menar...

    SvaraRadera
  14. Hej Lina.
    Jag köper ramar med lite tjockare passepartout. Hela IKEAs serie RIBBA har sådant.

    SvaraRadera
  15. Hejhej.

    Blev så himla sugen på att pärla när ajg såg din blogg. Jag har programet
    Perler undrar om det är bra eller ska man ha ngt annat program? Vad rekomenderar du?

    Och vad ska man ha för lim?

    SvaraRadera
  16. Perler är ett väldigt bra program och jag rekommenderar inget annat program över det.
    Vad ska du med lim till?
    Är det för att sätta upp pärlplattorna på väggar och betongfundament är PL400 oumbärligt.

    SvaraRadera
  17. hej! jag brukar pärla jag med, ibland. men du är ju grym asså! haha :) men jag undrar om jag skulle kunna få mönstret på denna figuren :)
    kram!

    SvaraRadera
  18. Hej Emma!
    Kul att du gillar den.
    Den enda mallen som finns ligger redan här, men bakgrunden är ju lite improviserad, så vill du ha en exakt likadan pärlplatta så är det bara att lägga efter den färdiga plattan, eller så använder du mallen för GIR och improviserar bakgrunden.

    SvaraRadera